lauantai 29. kesäkuuta 2013

Trailerin katsastus

Oli taas aika katsastaa venetraileri. Jarrullinen traileri tulee katsastaa joka toinen vuosi. Soitin varmuuden vuoksi pariin paikkaan varmistaakseni sen, että pelkän tyhjän trailerin katsastaminen heillä ylipäätään onnistuu. Trailerin katsastaminen keväällä veneen ollessa sen päällä on yksinkertainen homma, mutta tyhjänä traileri täytyykin sitoa lujasti kiinni johonkin, jotta sen jarrut pystytään testaamaan kunnolla. K1-katsastajilla Espoon Suomenojalla homma onnistui hyvin.
Aiempina vuosina traileri on mennyt katsastuksesta läpi huomautuksitta, mutta tällä kertaa katsastusmies huomasi vasemman puoleisen laakerin pitävän “asiaankuulumatonta” ääntä, joten se täytyi vaihtaa.
Naputtelin vanhat laakerit irti molemmilta puolilta ja hain niiden tilalle uudet, tällä kertaa vesitiiviit SKF:n laakerit. Kuvassa rummuista irrotetut vanhat laakerit. Homma hoitui sen verran nopeasti, etten älynnyt ottaa työvaiheista yhtään kuvaa, pahoittelut :(


Nykypäivän laakerit ovat helppoja ns. pakettilaakereita, joissa vanha laakeripaketti vain naputellaan tai painetaan prässillä irti rummusta ja tilalle vaihdetaan uusi. Useimmiten helppo ja yksinkertainen homma, vaikka laakerit ovatkin kohtuullisen lujasti kiinni. Ensimmäisen laakerin kanssa ähertäessä meni melkein tunti, mutta kun sen jälkeen tiesi mitä teki, niin toinen vaihtui 15 minuutissa. Vaihdoin laakerit varmuuden vuoksi molemmille puolille, sillä vaikka oikeanpuoleinen ei vielä pitänytkään ääntä, oli senkin elinikä todennäköisesti lähellä loppuaan. Mieluummin vaihdan laakerit rauhassa sisätiloissa, kuin vene päällä tienvarressa…
Tein samalla trailerille kattavan perushuollon. Hioin kaikki valojen kontaktipinnat, voitelin kaikki liikkuvat osat ja pyyhin jarrupinnat asetonilla. Traileri menikin tämän jälkeen katsastuksesta läpi helposti ja jarrutkin ovat taas todella tehokkaat. Myyjän mukaan uudet vesitiiviit laakerit ovat 2-3 kertaa kestävämmät kuin alkuperäiset tavalliset laakerit. Tämä nähdään sitten käytännössä...

Taas voi traileria vetää huoletta perässä, eikä toivottavasti tarvitse vähään aikaan jännittää jarrujen, valojen tai laakerien puolesta.