tiistai 21. kesäkuuta 2011

Pinnapilotin asennus

Sain viimein asennettua myös pitkään laatikossa odotelleen Raymarinen ST 1000+ pinnapilotin. Kuvat on otettu iltahämärässä kännykällä, joten laatu ei ole kummoinen.

18062011061

Aikoinaan muistan kun veneen aiempi omistaja suositteli hankkimaan jonkinlaisen pinnapilotin. Hänellä itsellään oli ollut käytössä vanha Autohelm erillisellä kompassilla ja työyksiköllä. Niistä olikin vielä jäljellä vanha pinnatappi ja parit asennusreiät.

Pinnapilotti oli vakiopituisena hieman liian lyhyt yltämään istuinlaatikon reunalta pinnaan asti. En kuitenkaan halunnut asentaa erillistä asennusjalkaa seinään pinnapilotin jalkatappia varten, sillä se olisi vain tiellä ja painaisi ikävästi selkää. Onneksi Raymarinelta löytyy runsaasti erilaisia asennusvaihtoehtoja, joista itse valitsin työntötangon jatkokappaleen (kuvassa musta pätkä). Tämän 5 tuuman jatkopalan avulla pilotin sai asennettua normaalisti pinnatapin ja kannen läpi asennettavan messinkiholkin varaan. Liimasin kannen alle paksun tiikkilaudan palan, jotta holkilla on riittävästi tukipintaa. Pilotti kykenee parhaimmillaan yli 50 kg:n työntövoimaan, joten asennusten jämäkkyyteen on syytä kiinnittää huomiota.

Lopuksi asensin istuinlaatikon perälle virtaliittimen, vedin siihen paksuhkot 6 mm2 johdot suoraan päävirtablokeilta ja asensin väliin 10 A sulakkeen. Asennusohjeiden mukaan sulakkeen kuuluisi olla 12,5 A, joten jos sellaisia satun jossain näkemään niin vaihdan sulakkeen. Pidän mukana varmuuden vuoksi myös 15 A sulakkeita, jos käykin niin että 10 A sulake osoittautuu liian heikoksi. Myös virtajohtojen on syytä olla riittävän paksut, sillä laite tarvitsee kovemmassa kelissä aika paljon virtaa.

18062011056

Sitten ei muuta kuin töpseli kiinni ja laite lähtikin heti pelittämään. Seuraavaksi täytyykin opetella miten laitteen sisäinen kompassi kalibroidaan ja mitä ominaisuuksia laitteesta löytyy. Netissä oli myös keskustelua näiden Raymarinen pinnapilottien vesitiiviydestä, joten jonkinlainen suojapussi olisi varmasti tarpeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti