tiistai 8. maaliskuuta 2011

Rullalaitteen kasaus

Kasasin rullalaitteen valmiiksi selvittääkseni sopiiko alkuperäinen etustaagi yhteen profiilin ja kiinnikkeiden kanssa ja millaisen kiinnityksen se mahdollisesti vaatii. Samalla saan selvyyden myös siitä, millaisia muutoksia vanha keulapurjeeni tarvitsee sopiakseen rullaan. Teetän jossain vaiheessa uudet purjeet, mutta ainakin ensi kesä mennään vielä vanhoilla ikälopuilla räteillä. Ainakin keulapurjeen hakaset täytyy korvata profiilin uraan sopivilla purjesakkeleilla ja ratsastajilla.

Rullalaitteen kasaus oli todella helppoa johtuen laitteen yksinkertaisuudesta. Hankalinta oli löytää sopiva vanttiruuvi, sillä rullan alapuolella oleva kiinnitysrauta ei ollut tarpeeksi pitkä, jotta sitä olisi voinut käyttää sellaisenaan kiinnitykseen, eikä alkuperäinen vanttiruuvi taas sopinut uuden kiinnitysraudan kanssa. Staagin pituus ei kuitenkaan saisi muuttua kovin paljoa, jotta etustaagin kireys ei muutu, joten mikä tahansa vanttiruuvi ei käynyt. Päädyin lopulta käyttämään varastosta löytämääni sopivan pituista 8 mm haarukkavanttiruuvia, joka sopi suoraan kiinnitysraudan väliin ja jolla saan hienosäädettyä etustaagin kireyden kohdalleen ja lopulta lukittua ruuvin paikalleen lukitussokilla.

060320112710060320112711

Laitteen kasaus onnistui helpoimmin yhdistämällä osat tallin lattialla. Laite koostuu siis kolmesta alumiiniprofiilista, joiden liitoskohtiin tulee profiilin sisään asennettava muovinen liitosholkki ja päähän suojahattu. Etustaagi puolestaan kulkee vapaasti näiden liitosholkkien sisällä ja on normaalisti kiinni alapäästä vanttiruuvissa ja yläpäästä mastossa.

060320112713

Aluksi ajattelin, että joudun ostamaan jatkopalan profiilin jatkamiseksi riittävän pitkälle, mutta vaijeria jäi lopulta esiin vain noin 20 cm, joten lisäpalakin olisi ollut vain 15 cm, eikä sen takia mielestäni kannattanut tehdä uutta profiilin saumaa. Profiili yltää nyt mielestäni riittävän ylös, mutta käytössä sen sitten vasta näkee miten homma toimii. Laskeskelin myös, että nostinköyden kulma suhteessa profiiliin vaikuttaisi olevan ihan OK, joten ongelmaa köyden kiertymisestä profiilin ympäri ei toivottavasti ole.

060320112707

Alkuperäinen keulapurje ei ole yhtä pitkä kuin profiili, joten saadakseni kuvassa näkyvän yläpään pyörivän kiinnityksen nostettua laitteen toiminnan kannalta vaaditulle korkeudelle, eli kuvassa näkyvälle paikalle, täytyy minun tehdä sopivan pituinen, purjeen yläpään ja kiinnikkeen välille asennettava jatkopätkä (Strop). Kokeilen varmaan aluksi tehdä sen nostinköydestä pleissaamalla, vaikkakin valmistajat suosittelevat käytettäväksi vaijeria sen vähäisen venymän vuoksi. Jos köysi ei toimi, niin sitten täytyy tehdä sopiva vaijerin pätkä. Vaijeri kiinnikkeineen yleensä vain tuppaa hakkaamaan tuulessa alumiinista profiilia vasten, joten köysi olisi “miellyttävämpi” vaihtoehto. Katsotaan miten käy…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti