torstai 25. helmikuuta 2010

Paljon tehty, paljon tekemättä…

Olen viettänyt paljon aikaa tallilla, mutta blogia ei ole päivitetty. Pääsyynä on töiden keskeneräisyys. Kun en ole saanut mitään projektia valmiiksi,niin tuntuu ettei ole mitään raportoitavaa. Paljon on kuitenkin tehty, mutta enemmän on vielä tekemättä. Tässä tilannepäivitystä toistaiseksi.

11022010511

Ihmettelin jo viime kesänä miksi isopurjeen nosto ja lasku on niin vaivalloista vaikka olin suoraan kohti tuulta. Syy paljastui maston laskun yhteydessä kun tarkistin ison nostimen maston yläpään rissat. Toinen rissoista oli haljennut ja jäänyt jumiin. Kuvasta näkyy miten nostinköysi on syönyt tietä muovisen rissan läpi. Ihme että purjeen nosto ja lasku ylipäätään onnistui. Vaihdoin molemmat rissat uusiin ja taas pyörii.

12022010514

Ystäväni Samuli teki jo syksyllä patjojen uudet puuosat ja nyt muutaman parannuksen ja maalauksen jälkeen osat ovat valmiita. Edellisillä olikin jo ikää 35 vuotta.

13022010518

Porasin vesitankin kanteen reiän vesitankkianturille. Senkkasin samalla kannen ruuvien reiät uusille ruuveille sopiviksi. Vesitankin täyttö on ollut kohtuullisen hankalaa vaikka asensinkin kesällä keulaan täyttöreiän ja letkun. Edelleen tankkia täytettäessä on vesimäärää täytynyt tirkistellä pienestä vesitankin kannessa olevasta reiästä ja käytävä pikaisesti sulkemassa vesihana ennen kuin tankki tulvii yli. Suunnitelmissa on jo vuodesta 2008 lähtien ollut vesitankkianturin ja vesimäärän mittarin asentaminen veneeseen. Tuolloin mielestäni ehdottomasti suomen parhaassa veneilyä käsittelevässä lehdessä Venemestarissa, he asensivat kyseisen kokoonpanon. Tarkoituksena on, varsinkin jos onni suo ja saamme uuden venepaikan Merisatamasta tai Ruoholahdesta (jossa ei siis ole kävelyaisaa veneen vieressä), niin vesitankin voi edelleen täyttää helposti veneen keulan täyttöreiästä ja katsoa ikkunasta kuinka mittarin neula nousee ja käydä sopivassa kohdassa sammuttamassa hanan. Edelleen vesitankin kannessa oleva pieni ruuvike täytyy avata, jotta ilma ilma poistuu tankista veden tieltä. Viime kesänä huomasin kuinka tiiviin tankista saa ja täytettäessä sinne kehittyisi painetta ellei ruuviketta avata.

13022010521

Viime kesän leikit Gelcoat fillerillä osoittivat ettei kyseinen aine sovellu lainkaan ruuvien kiinnittymisalustaksi, vaan se soveltuu ainoastaan gelcoatin pienten reikien ja halkeamien paikkaamiseen ja pintojen siistimiseen. Tästä syystä porasin reiät uudelleen auki ja kittasin tankin reunat tarkoitukseen paremmin soveltuvalla lasikuitukitillä. Asennan myöhemmin kanteen uudet tiivisteet.

14022010523

Porasin samalla asennusreiät sekä vesimittarille, että volttimittarille. Volttimittarin asennus on myös ollut työn alla jo jonkin aikaa. Pääsyynä on latauksen ja akun varaustilan helppo tarkistaminen. Toistaiseksi ei akun varaustilaa tai latausta ole pystynyt toteamaan muulla kuin yleismittarilla, mutta tällä asia korjaantuu.

1902201061119022010614

Perämoottorin hissin puinen moottoritukki oli sekin jo aikansa elänyt. Suunnitelmissa oli puuosan vahvistaminen päällystämällä se punotulla lasikuitukankaalla. Irrottaessani osan se halkesi kahtia. Ilmeisesti tukkia oli jo aikaisemmin liimattu ja nyt se hajosi lopullisesti. Jälleen kerran käännyin ystäväni Samulin puoleen, jolla on kohtuullisen kattava kokemus puuosien työstämisestä ja hän hankkikin minulle uuden tiikkisen perämoottorintukin. Kyllä taas kelpaa :)

20022010618

Venepatjat ovat olleet työn alla jo jonkin aikaa, mutta nyt jo neljä kuudesta on valmiina. Kuvassa oleva keulapunkan jatkopala antaa viitteitä tulevasta. Patjat tulevat olemaan siis hyvin vaaleat, jonka lisäksi maalaamme keltaiset seinät valkoisiksi. Nämä yhdistettynä kaikkien puuosien lakkaukseen nuorentaa sisäilmettä huomattavasti.

20022010621

Kaikkiin säilytyslokeroihin vetelen uudet kerrokset valkoista topcoatia suojaamaan veneen runkoa. Kaikki koteloissa kulkeneet sähköjohdot täytyi luonnollisesti siirtää sivuun ja samalla sainkin oivan tilaisuuden tehdä kunnollisen sähkökaavion veneen sähköjärjestelmästä. Itse asiassa sähkökaavion tulee tekemään Elina, sillä hänellä on koulutuksensa puolesta kokemus ja osaaminen kyseisistä töistä.

20022010624

Ulkona edelleen voimissaan oleva pakkanen on tehokkaasti estänyt suurimmat maalaus ja massaushommat, mutta jotain sentään voi tehdä. Huomasin jo pari kesää sitten miten veneen gelcoat pintaan oli paikoitellen syntynyt pieniä reikiä. Asiaa tutkiessani huomasin syynä olevan pienet ilmataskut gelcoatin ja lasikuidun välissä. Rikoin kylmästi kaikki reiät jotka löysin ja paikkaan ne valkoisella Gelcoat fillerillä. Kuvassa oleva oviaukon reuna oli pahimmassa kunnossa, mutta nyt sekin on täytetty ja tasainen.

20022010628

Keulan köysiohjaimen oli valmistaja aikanaan asentanut väärälle puolelle ja päätin irrottaa sen. Köysiohjaimen toinen pää olikin jo haljennut ja se katkesi lopullisesti irrotuksen yhteydessä. Tarkoitus on asentaa uudet RST-köysiohjaimet molemmille puolille, joten osan hajoaminen ei harmittanut yhtään. Pääsipähän siitäkin eroon…

2002201063021022010634

Veneen kannesta ja kyljistä olen purkanut irti lähestulkoon kaiken. Tarkoituksena on siis hioa ja maalata kyljet sekä myllyttää veneen kansi hiomatahnalla ja kiillokkeella. Molemmat työt onnistuvat helpommin ja lopputulos on parempi kun ei ole ylimääräisiä osia tiellä.

2102201064121022010644

Kannen varusteita purkaessani tuli toistuvasti mieleen vanha sanonta “se on se liika liima joka pitää”. Aika reippaasti olin käyttänyt Sikaflexiä osien tiivistämiseen. Hyvähän se on että osat ovat tiiviisti kiinni, mutta vähemmälläkin olisi varmasti pärjätty.

21022010650

Istuinlaatikon luukut ja veneen kuomu saivat nekin osittain uutta Gelcoat filleriä. Luukkujen saranat olivat entiset ja asennan niihin kokonaan uudet, hieman kestävämmät saranat. Samalla kajuutan luukun lukitusta tullaan vahvistamaan metallilevyllä.

2402201065924022010665

Viimeisin homma oli kylkilistojen irrottaminen puhdistusta ja lakkausta varten. Samalla sain puhdistettua vanhat neopreenitiivisteen jämät rungon ja kannen liitossaumasta. Nyt myös rungon hionta ja maalaus saadaan ulotettua kokonaan ylös asti. Vene oli ilmeisesti maalattu edellisen kerran kylkilistan ollessa paikallaan, sillä listan alta pilkistää alkuperäinen punainen runko.

Hommat jatkuu…

1 kommentti:

  1. Vau! Kertakaikkiaan mahtava projekti sulla meneillään. Kyllä ensi kesänä kelpaa veneen kanssa seilata!

    T Elias

    VastaaPoista