sunnuntai 16. elokuuta 2009

Vesitankin tiivisteen asennus

Ostin Clasulta kunnon EBDM-solukumista valmistetun tiivistenauhan, joka oli tarkoitus asentaa vesitankin kannen tiivisteeksi.

Porasin ensin kittaamani reiät sopiviksi uusille ruuveille ja pyyhin pinnan asetonilla puhtaaksi.
Hieman jo kaupassa arvelutti onko tiiviste mahdollisesti liian järeä, mutta mielestäni tiiviste painui riittävästi kasaan jotta sen saisi litistettyä kannen alle ruuveilla, onpahan ainakin kunnolla tiivis...
Kyllähän se tiiviste tosiaan painuu kasaan kun sormenpäillä sitä puristelee noin yhden neliösenttimetrin alueelta, mutta yritäpä saada 2 metriä samaa tavaraa litistettyä yhtä pieneen tilaan....

Kun olin leikellyt sopivat palat ja liimannut tiivisteen paikalleen huomasin ettei tiivistettä saa millään painettua niin littanaksi kun olisi tarve. Kansi jäi reippaati muuta pintaa ylemmäs ja jouduin aloittamaan homman alusta.

Kävin hakemassa Clasulta hieman litteämpää, mutta samalla hieman leveämpää ja tarkoitukseen paremmin sopivaa tiivistenauhaa.


Nyt kansi asettui paikalleen hyvin ja sain ruuvattua kannen kiinni normaalisti. Tankkia täyttäessäni tuli todettua myös kannen sauman tiiviys, sillä täyttäessäni vesitankkia uuden täyttöliitännän kautta jätin tarkoituksella avaamatta alkuperäisen tankin kannessa olevan kansiruuvikkeen. Avasin hanan laiturilla ja palasin veneeseen katsomaan miten homma sujuu. Olin ajatellut että tankista poistuva ilma pääsisi purkautumaan ulos suuren täyttöputken kautta sen ollessa kuitenkin tilavuudeltaan varsin suuri (38 mm). Tilanne oli kuitenkin se, että täyttöputkeen jää pieni notko sen sukeltaessa keulapiikin ali veneen kannelle ja tässä notkossa oleva vesi toimii tehokkaana ilmalukkona estäen ilman poistumisen tankista sisään tulevan veden tieltä. Uusi kannentiiviste oli niin tiivis, että tankkiin kertyi aikamoinen paine ja minulla olikin yhtäkkiä veneessä "tee-se-itse"-painevesi ja hanasta tuli vettä itsekseen rauhallisesti soljuen. Avasin kiireesti vanhan täyttöruuvin, jotta paine pääsee purkautumaan ennen kuin jokin letkun tiiviste pettää. Vanhasta täyttöreiästä purkautuikin aikamoinen paine kun sain sen viimein ruuvattua auki. Yllättävää miten tiiviit pelkät kansiruuvikkeen kierteet voivat olla. Onhan täyttötulpassa kumitiivistekin, mutta suurin paine purkautui vasta kun sain koko tulpan ruuvattua irti. Onneksi mikään letkun liitos ei ampunut irti sillä veneeni vesijärjestelmä on loppujen lopuksi rakennettu paineettomaksi ja kaikki liitännät on suunniteltu ajatellen ettei liitoksiin yleensä kohdistu suurempaa painetta. Täynnä vettä olevan tilavudeltaan vain 35 litraisen tankin aiheuttama vedenpaine on kuitenkin varsin vähäinen suhteessa painevesijärjestelmän tuottamaan paineeseen ja tällöinkin paine kohdistuu vain tankin lähtöliitäntään. Letkut kyllä kestävät mutta liitokset eivät... Täytyy varmuuden vuoksi vaihtaa liitäntöihin järeämmät putkiklemmarit jos/ kun sama tapahtuu toiste...

Nyt selvittiin onneksi varoituksella ja samalla tuli todettua kannen olevan varsin tiivis. Jos säiliö on niin tiivis ettei paineilmakaan pääse kunnolla purkautumaan eipä suuremmin tarvitse huolehtia sen tiiviydestä roiskeveden osalta tankissa olevan veden loiskuessa ympäriinsä veneen heiluessa aallokossa ja kuten huomattiin, jos tankkiin kertyy liikaa painetta se purkautuu ulos hanan kautta. Täytyy vain huolehtia, että hana on käännetty lavuaarin päälle, eikä sen viereen pöydälle...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti