keskiviikko 5. elokuuta 2009

Asennuksia ja muutostöitä

Olen jo menettänyt kaksi paarpuurin punaista kulkuvaloa led-polttimoineen ahdin valtakuntaan veneen laitaan kiinnitetyn kulkuvalon osuttua kävelyaisaan. Suurten aaltojen iskiessä valon suojana oleva fendari pääsee nousemaan kävelyaisan päälle ja valo lyö aisan reunaan irroten ja pudoten polttimoineen mereen. Kävelyaisan alla vettä on noin neljä metriä, joten tavaroiden ylös onkiminen haavillakaan ei ole tuottanut tulosta.

Kyllästyin ostamaan uusia kulkuvaloja ja polttimoita ja päätin hankkia matalammalla profiililla varustetut led-kulkuvalot molemmille puolille. Clasulla oli taas ale ja hankin heidän valikoimistaan asennusvalmiit led-kulkuvalot.


Asennus oli sinänsä helppo, tarvitsi vain ruuvata vanha valo irti, paikata fillerillä turhat reiät ja asentaa uusi valo samalle paikalle jo valmiita virtajohtoja hyväksikäyttäen. Oheisesta kuvasta näkee joten kuten kuinka kellertävä vene oli kun aikanaan sen hankin, vahaus ja puleeraus on tuonut valkoisen kiillon esiin.

Päätin samalla suunnitella koko maasähkösysteemin kokonaan uusiksi. Viime aikoina on nykyisen maasähkötöpselin sisällä ollut jonkun verrän vettä, joten en jää odottamaan mahdollista oikosulkua vaan purin vanhan johdon pois. Teen uuden yksinkertaisesti autokäyttöön suunnitellusta Defan pieniliitoksisesta lohkolämmittimen johtosarjasta. Jotta pistorasia on mahdollisimman hyvin suojassa meriveden roiskeilta, mutta helposti asennettavissa ja järkevästi käytettävissä päätin asentaa sen uusien kulkuvalojen viereen veneen kylkeen kylkilistan yläpuolelle.

Sisälle asennan pari kappaletta pistorasioita. Johtoja on helppo haaroittaa sarjaan kuuluvilla haaroittimilla ja systeemin laajennus on hyvin helppoa ja yksinkertaista eikä maksa maltaita.

Nyt kun vanha maasähköjohto ei enää mene keulassa olevan putken läpi voi sen käyttää johonkin järkevämpään tarkoitukseen. Olin jo aiemmin miettinyt vesitankin täyttöputken vetämistä veneen kannelle, jotta täyttäminen olisi helpompaa. Päätinkin purkaa turhan, alunperin kiinnityskettingin läpivientiin tarkoitetun putken pois kannelta ja asentaa tilalle läpiviennin vesitankin täyttöletkulle.

Reikä oli suunnilleen saman kokoinen kuin Maritimista hankkimani rosterinen "kansiruuvike", jouduin suurentamaan kannessa olevaa reikää vain muutaman millin. Suurempi homma oli vesitankin kannen irroitus.

Kansi oli niitattu kiinni lähes neljälläkymmenella popniitillä, joten sain porata jokaisen kahdella eri poralla ennen kuin sain kannen irti. Sain sen kuitenkin irti niin nätisti, että voin ruuvata sen takaisin ja jatkossa irroitus on näin ollen huomattavsti vaivattomampaa. Hankin samalla tankkiin 38 mm letkulle sopivan läpiviennin.


Jotta asennus onnistuisi jouduin tekemään keulaan tarkistusluukun, jotta pääsen käsiksi vesitankin etureunaan letkun asentamiseksi. Olin suunnitellut asentavani tarkistusluukun jo muutenkin, silla jos minulta olisi tipahtanut jotain keulapiikin alle ei sitä olisi saanut sieltä enää millään pois.

Kulkuvalot ovat valmiit ja vesitankin puhdistus sekä uuden maasähköpiuhan asennus meneillään. Täytyy huomenna mennä taas hommiin...

Itse olen varsin pikkutarkka oman veneeni suhteen ja jokaisesta muutoksesta syntyy pieni projekti, mutta oheinen kuva osoittaa sen että veneita voi näköjään "korjata" myös toisella tavalla. Ilmastointiteippi/ roudariteippi/ jeesusteippi.... tällä monikäyttöisellä tuotteella on monta nimeä ja vielä enemmän hyviä mutta myös ei aivan parhaiten soveltuvia käyttökohteita vai mitä mieltä olette seuraavassa kuvassa olevan veneen paikkauksen kestävyydestä?

1 kommentti: