lauantai 8. elokuuta 2009

Asennukset jatkuu...

Tänään oli vuorossa vesitankin ja kannen puhdistus sekä loppujen maasähkökaapelien ja pistorasioiden asennus.

Kantta on tuskin koskaan irroitettu sen jälkeen kun se 70-luvulla on asennettu paikalleen. Puhdistin tankin toissa kesänä pitkällä pulloharjalla täyttöreiästä sohien, joten erityisesti kansi ja kauimmat kulmat jäivät vähäisemmälle huomiolle. Tankki olikin päässyt aika pahaan kuntoon, mutta onneksi kaikki oli kuitenkin pintalikaa ja lähti pois harjan ja pesuaineen avulla.
Asensin seuraavaksi tankin läpiviennin paikalleen ja tiivistin sen sikaflexillä. Sikan kuivumista odotellessa paikkasin vanhat popniittien reiät gelcoat fillerillä, jotta voin ruuvata kannen taas kiinni ja saan sen taas helposti avattua ensi keväänä puhdistusta varten. Alkuperäinen tiiviste oli leveää kaksipuolista teippiä, mutta nykyään on saatavilla hyviä kumisia tiivistelistoja.


Sikan kuivuttua asensin vesiletkun ja testasin veden virtauksen ja mahdolliset vuodot. Käytin varmuuden vuoksi hieman leveämpiä ja laadukkaapia putkiklemmareita kuin normaalisti.
Kaikki toimi loistavasti eikä vuotoja esiintynyt. Täytin tankin kokonaan jotta sain selville mikä on tankin tilavuus. Kuvassa oleva vesimäärä on 33 litraa, eli tankin kokonaistilavuus on ilmeisesti 35 litraa.


Uusi maasähkökaapeli on nyt asennettu ja toimii hyvin. Asensin yhden pistorasian styyran pistopunkan alle akkulaturin viereen ja toisen seinän päätyyn päävirtakatkaisijan alle puhallinta, yms. maasähkövirtaa hyödyntäviä laitteita varten. Aikaisemmin piti käyttää joko jatkojohtoa tai ujuttaa käytettävän laitteen johto punkan patjan ali pistorasialle. Nyt pistorasia on helposti saatavilla, mutta silti suojaisessa ja huomaamattomassa paikassa.

Kannen läpivienti vesitankin letkulle oli liimautunut hyvin. Täytyy ensi viikolla putsata ylimääräiset ulos tursunneet sikat pois ja taas on hyvä. Valitsin tarkoituksella mahdollisimman matalan ja rosterisen mallin kromattujen mesiinkisten sijaan siksi, koska kansiruuvike sijaitsee juuri sellaisessa kohdassa johon astutaan aina kun veneen keulalta kuljetaan veneeseen tai sieltä pois. Kromaus olisi helposti naarmuuntunut ja alta paljastunut messinki olisi tummunut rumasti.

Vielä täytyy asentaa vesitankin kannen tiiviste ja sitten voi alkaa suunnittelemaan veneen nostoa ja pesua... Uudet patjatkin varmaan valmistuvat elo-syyskuun vaihteen paikkeilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti