perjantai 24. huhtikuuta 2009

Kölin kunnostusta








Vedin kölin puhtaaksi rälläkkään kiinnitetyn vahvan teräsharjan avulla. Tämän jälkeen pyyhin pinnan asetonilla ja tasoitin kuopat ja kolhut Marine Epoksilla. Seuraavana päivänä hioin pinnan sileäksi tasohiomakoneella ja pölyn pyyhinnän jälkeen maalasin ensimmäisen kerroksen vesieristemaalia. Käytin tällä kertaa Maritimin maahantuomaa Akzo Nobelin Intenational-merkkistä Primocon pohjamaalia. Maalin koostumus vaikuttaa hyvin pitkälsi samalta, väriä myöten, kuin Hempelin Yacht Primer.

Maalia täytyy valurautaköliin vetää viisi kerrosta, joten maalikerrosten kuivumista odotellessa on hyvion aikaa asennella uuden koneen etähallintalaitetta. Pulttaan samalla koneen kiinni perälautaan.

Pikkuinen haaveri sattui kun työnsin veneen perää sisään talliin. Tarkkailin vain mahtuuko vene leveytensä puolesta ovesta sisään, enkä huomannut työntäneeni liian pitkälle. Veneen oviaukon luukku on varsin korkea ja se sitten osuikin oven yläreunaan. Harmillista oli se että luukku oli lukossa ja lukko tuli läpi luukun takareunasta. Vaurio oli kuitenkin onneksi vähäinen ja sain korjattua luukun hartsilla ja valkoisella Gelcoat Fillerillä. Jos luukku olisi ollut auki tai vain pari senttiä alempana olisi vene mahtunut ovesta sisään. Noh, ensi kerralla ollaan tarkempia...

Maalasin samalla myös peräsimeen pari kerrosta vesieristemaalia. Peräsimen kunnostus on edessä syksyllä, joten en nyt sitä suuremmin alkanut hiomaan ja tasoittelemaan.

1 kommentti:

  1. Auts! Toivottavasti haaveri ei aiheuttanut suurempaa vahinkoa MaKulle. Vappuna nähdään!

    T. Elias

    VastaaPoista