torstai 10. toukokuuta 2007

Uutta venettä etsimässä





Olin jo hetken aikaa opetellut purjehdusta pienellä Terhi Sail 375 purjejollalla ja nyt oli aika vaihtaa suurempaan köliveneeseen. Terhi Sail on hyvä vene, mutta halusin itseoikaisevan ja hytillisen yli yön kestäviä reissuja varten. Vene tulisi ainakin alkuun kesämökillemme hämeeseen ja siinä täytyisi olla kääntö- tai nostoköli. Summa jonka ajattelin sijoittaa liikkui noin
5000-6000 €:n paikeilla.
Yksi hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi köliveneeksi on suomalainen JOE 17. Kevyt itseoikaiseva nostokölillä varustettu hytillinen pieni purkkari, jolla on helppo harjoitella ja jonka saa tarvittaessa pysäytettyä lihasvoimin ilman vaaraa raajojen murskautumisesta veneen ja laiturin väliin. Vene on myös hintaluokassa 1500-2500 €, eli lähestulkoon kaikkien purjehdusharrastuksen aloittamista tosissaan harkitsevien tavoitettavissa.
Muutama hyvä JOE 17 yksilö löytyikin ja lähetin tarjouspyynnöt parille myyjälle. Eteeni sattui kuitenkin Nettivene.comista aivan uusi tuttavuus nimeltä Prelude 19. Hieman googletettuani selvisi, että kyseessä on tunnetun englantilaisen purjevenesuunnittelijan Ian Proctorin alunperin itselleen päiväretkikäyttöön suunnittelema kevyt kölivene. 1970-luvulla pienpurjeveneet olivat hyvin suosittuja ja englantilainen Rydgeway Marine alkoi valmistaa kolmen veneen sarjaa, joista kokoluokassa keskimmäinen oli Prelude 19. Sisarmallit olivat pienempi Pirate 17 ja suurempi Pandora 23.

Soitin Ulvilassa asuvalle myyjälle ja tiedustelin onko vene vielä kaupan. Vene oli kuulemma varattu eräälle ostajalle, mutta ostajalla oli ilmeisesti hankaluuksia saada kauppasummaa kasaan ja myyjä tarvitsi rahat heti uuden veneen maksamiseen. Hän lähetti minulle muutaman lisäkuvan veneestä ja ilmoitin olevani valmis ostamaan veneen heti käteisellä pyydettyyn 2900 € hintaan. Myyjä soittikin muutaman päivän päästä ettei ensimmäinen ostajaehdokas saa rahoja kasaan tarpeeksi nopeasti ja oli valmis myymään veneen minulle. Ajoin heti seuraavana aamuna Ulvilaan ja veneen tarkastettuani teimme kaupat. Vene ja purjeet olivat erinomaisessa kunnossa ja kauppaan kuului lisäksi pari ankkuria, fendareita, kiinnitysköysiä, yms. perustarvikkeita. Tähän hintaan on vaikea löytää yhtä hyvää yksilöä eikä myyjän tiedossa ollut suomessa kuin vain yksi Prelude 19 ja sekin ilmeisesti Oulussa. Perusvarustus on hieman runsaampi kuin monessa muussa saman kokoluokan veneessä ja lopulta ne ovat ne pienet mietityt yksityiskohdat jotka vaikuttavat. Venettä myytiin 1970-luvulla suomessa, mutta myynti jäi ilmeisesti vähäiseksi tuntemattoman ulkomaisen valmistajan takia ja samaan hintaluokkaan kuuluivat myös monet muut suomalaisvalmisteiset tunnetummat veneet ja jos oli valmis maksamaan vain hieman enemmän, oli tarjolla paremmin merikelpoisia Albineja, Rockeja, H-veneitä, yms. Tämä vene on suunniteltu suojaisille vesille, eli puhtaasti sisävesi, saaristo ja rannikkokäyttöön, vaikka onhan sitä muutamat hurjapäät seilanneet Talliinaan kevyemmällä JOE 17 veneelläkin.

Myyjä oli aina kuljettanut veneen kuorma-auton lavalla merelle ja takaisin kotipihaansa, mutta koska vene muistutti paljon JOE 17 venettä ja tiesin "julleen" löytyvän trailereita, päätin tilata trailerin myös itselleni. Alkuperäinen budjettini salli vaihtoehtoina joko suuremman köliveneen hintaan 5000-6000 € (Albin Viggen, Rock 20, H-veneet, Helmsman 23, yms.) tai sitten pienemmän kääntökölillä varustetun (JOE 17, Microtross, Poni 18, yms.) ja trailerin. Traileroitavuus tuo mukanaan vapauden nostaa ja laskea vene milloin haluan, säilyttää sitä talvet ilmaiseksi trailerilla kesämökillämme ja halutessani voin kuljettaa veneen uusille vesille.

Kaupat tehtyä ajelin takaisin Helsinkiin ja vene jäi myyjän pihaan odottamaan trailerin valmistumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti